Αξιοκρατία και Διαφάνεια στις Ένοπλες Δυνάμεις

του Ιωάννη Μανομενίδη, Υποψήφιου Ροδόπης
Σμήναρχου ε.α. ΑΔΙΣΠΟ-ΣΙ, Οικονομολόγου Msc, Εφοδιαστή MSc
Εκτ.Καθηγητή ΑΤΕΙΘ, Εθελοντή ΚΕΘΕΑ

Οι Οικολόγοι Πράσινοι, ως μέλος του Ευρωπαϊκού Πράσινου κόμματος, είναι δεσμευμένοι υπέρ της διαφάνειας και του σεβασμού στα δικαιώματα των πολιτών και οι στρατιωτικοί δεν αποκλείονται.

Η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία στρατιωτικών συλλόγων (Euromil), διαθέτει την τεχνογνωσία και την εμπειρία για τη διασφάλιση του ελέγχου μέσω συλλογικής έκφρασης και θέσπισης θεσμών διαφάνειας συμπεριλαμβανομένου του Συνηγόρου του Στρατιωτικού.

Στα λόγια όλοι συμφωνούν, ότι αρχή πάντων είναι το ανθρώπινο δυναμικό κι ορισμένοι αυτάρεσκα εξαγγέλλουν ότι “απέναντι στην υπεροπλία του αντιπάλου θα αντιτάξουμε την ποιότητα του Ανθρώπινου δυναμικού“, όμως αυτό δεν μπορεί να εξασφαλιστεί χωρίς Αξιοκρατία και Δικαιοσύνη. Εάν υπήρχε η βούληση να εφαρμοστούν αυτά, τότε νέοι Νόμοι ίσως δεν θα χρειαζόταν. Η υφιστάμενη αδιαφάνεια είναι απόδειξη ότι δεν υπάρχει βούληση για την επικράτηση της Αξιοκρατίας, λ.χ. γιατί να είναι ακόμη πρακτικά ανέφικτο να δει κανείς το φάκελο του πριν την αποστρατεία του κι απέχουμε πολύ από μία διαδικασία “διαύγειας” στα θέματα του ανθρώπινου δυναμικού;

Για να πάψει ο φατριασμός κι ο κομματισμός μέσα στις ΕΔ, πρέπει σε όλα τα επίπεδα, από την ηγεσία έως και τους κατώτερους βαθμούς να επικρατήσουν κριτήρια αξιοκρατίας, να διασφαλίζεται η τήρηση τους ανεξαρτήτως καταγωγής και πολιτικών πεποιθήσεων, με όλα τα αναγκαία μέσα ώστε να καταστεί μία απόλυτα αδιάβλητη διαδικασία και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη του Προσωπικού, όπως συμβαίνει με τις Πανελλήνιες εξετάσεις.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι υιοθετούν, την ανάγκη θέσπισης αποτελεσματικών θεσμών Αξιοκρατίας και Διαφάνειας. Για την θέσπιση τους απαιτείται ευρεία συναίνεση, αλλά όχι αδράνεια. Για το σκοπό αυτό οι Οικολόγοι Πράσινοι στηρίζουν τις αλλαγές και ζητούν τη στήριξη των πολιτών, για την έναρξη ενός διακομματικού διαλόγου με βάση τις παρακάτω αρχές:

1. Ο Συνήγορος του Στρατιωτικού, η ανακοίνωση αναλυτικών καταστάσεων προσόντων, ή και επιτροπές συνδικαλιστών, ή ακόμη και με κλήρωση, που θα είχαν πρόσβαση στα στοιχεία και έλεγχο στη διαδικασία, ακόμη κι αν δεν είχαν καθόλου αποφασιστικό ρόλο, όμως θα απέτρεπαν εξωθεσμικές παρεμβάσεις.

2. Θέσπιση κριτηρίων και κυρώσεων. Όλοι συμφωνούν, ανεξαρτήτως της στάθμισης, ότι κριτήρια μπορεί να είναι οι σπουδές, τα στρατιωτικά σχολεία, τα αναληφθέντα καθήκοντα και οι αντίστοιχες επιδόσεις με σωστή τεκμηρίωση και με ποιοτικά κριτήρια, αναμφίβολα η προσήλωση στο υπηρεσιακό καθήκον και τα στρατιωτικά προσόντα, με τρόπους που εύκολα εντοπίζονται στις επιστήμες της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, στα πλαίσια μίας ευρωπαϊκής και ευνομούμενης πολιτείας, που λειτουργεί με διαφάνεια και κοινωνικό έλεγχο και σκοπό έχει να υπηρετεί την αποτελεσματικότητα μέσα από την Αξιοκρατία.

3. Προαγωγές και κρίσεις να γίνονται από συμβούλια:

α. Εθνικής ή τοπικής σύνθεσης, αναλόγως του βαθμού, ώστε να διασφαλίζεται αποτελεσματικά η πραγματική γνώση του αξιολογούμενου προσώπου.
β. Αποτελούμενα ακόμη και με κλήρωση των κατ’ εκλογήν (αρίστων) στρατιωτικών προερχόμενων όχι μόνο εκ των ανώτερων, αλλά και του ίδιου και κατώτερου βαθμού, ώστε να διασφαλίζεται όχι μόνο η εύνοια της ηγεσίας, αλλά και η αναγνώριση των ομοιόβαθμων αλλά και η αποδοχή της ηγετικής φυσιογνωμίας από τη βάση.
γ. Καθαρά υπηρεσιακά κριτήρια (επιχειρησιακής, επιτελικής και εκτελεστικής ικανότητας), με μέτρα διασφάλισης της αποτελεσματικότητας της διαδικασίας. Προτείνονται αυξημένη αλλά θεσμική αρμοδιότητα:

(α) Της Βουλής (λ.χ. ειδικά για την ανώτατη ηγεσία με διακομματική συμμετοχή της Βουλής στα συμβούλια κρίσεων).

(β) Της Κυβέρνησης (με δικαίωμα αξιολόγησης σταθμισμένης βαρύτητας ή ακόμη και με αιτιολογημένο βέτο αλλά πάντοτε με διαφάνεια) μόνο στην επιλογή των Ανώτατων Αξιωματικών.

(γ) Με αποτελεσματικό (άμεσο) έλεγχο της Δικαστικής εξουσίας ως προς τη σωστή εφαρμογή των θεσμοθετηθέντων κριτηρίων.

4. Κίνητρα εξέλιξης και παραμονής στην Υπηρεσία για τους άριστους, με δικαίωμα ταχύτερης εξέλιξης και ανάλογων ευθυνών.

5. Κίνητρα εξόδου για τους μέτριους και τους στάσιμους με διά βίου εκπαίδευση και προγράμματα επαγγελματικής αποκατάστασης του ΟΑΕΔ, με χρηματοδότηση από τα Μετοχικά Ταμεία ή και άλλους όρους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.

6. Στις τοποθετήσεις, με έμφαση:

α. Σε στα κοινωνικά κριτήρια και σε εντοπιότητα, για τις τοποθετήσεις στα κατώτερα επίπεδα (κυρίως Υπξκούς), αλλά όχι περιοριζόμενα σε αυτά (σαφέστατα με κριτήρια).

β. Στην Αξιοκρατία όσον αφορά κυρίως την ικανότητα για συγκεκριμένη αποστολή, όσον αφορά στα ανώτερα επίπεδα (κυρίως Αξιωματικούς).

γ. Σαφέστατα ο προγραμματισμός των μεταθέσεων, με πλήρη διαφάνεια, χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις και με σαφή πειθαρχική ή και ποινική ευθύνη σε περιπτώσεις παραβάσεων ή και παράλειψης οφειλόμενων διορθωτικών ενεργειών σε περιπτώσεις παραπόνων και εντοπισμού τους, χωρίς να απαιτείται δικαστική απόφαση. Η δικαστική απόφαση υπέρ του διοικούμενου θα συνεπάγεται ποινή στον υπεύθυνο.

δ. Χωρίς να αποκλείονται οικονομικά κίνητρα, ακόμη και από κρατήσεις στις μισθοδοσίες του προσωπικού, εφόσον πρόκειται για εθελοντές σε θέσεις και καθήκοντα που δεν υπάρχουν ενδιαφερόμενοι, όμως μεταξύ μόνο όσων διαθέτουν τα προσόντα για την υπόψη θέση. Τα οικονομικά κίνητρα δεν θα πρέπει να είναι σε βάρος του προϋπολογισμού.

ε. Διασφάλιση αποτελεσματικού ενδικοφανούς και δικαστικού ελέγχου ακόμη και με τη θέσπιση αποτελεσματικής (έμφαση στην αμεσότητα της παρέμβασης) Ανεξάρτητης Αρχής Συνηγόρου του Στρατιωτικού ή ελέγχου των διαδικασιών και της διαφάνειας από συνδικαλιστικά όργανα με σαφώς προδιαγεγραμμένες αρμοδιότητες, με πειθαρχικές και ποινικές ευθύνες σε περιπτώσεις κατάχρησης ευθύνης ή συναλλαγής.

Παραθέτουμε τις παραπάνω σκέψεις, με διάθεση διαβούλευσης, όχι για την επιλογή συγκεκριμένων λύσεων, αλλά κυρίως με έμφαση στη διασφάλιση της εφαρμογής των νόμων και την επιλογή κατάλληλων προσώπων που να εκπαιδευτούν κατάλληλα και να λειτουργούν αποτελεσματικά και χωρίς παρεμβάσεις.

Διότι οι Οικολόγοι Πράσινοι αποτελούν θετική πολιτική δύναμη που διασφαλίζει τη συνεργασία στην επόμενη Βουλή και τη διακυβέρνηση της χώρας, και η εθνική άμυνα είναι τομέας που κατ’ εξοχή απαιτεί σύμπνοια και τη μέγιστη αν όχι κοινή αποδοχή των μέτρων που απαιτούνται, ώστε να διασφαλίζεται στην ουσία της η Αξιοκρατία κι η Διαφάνεια, στα θέματα διαχείρισης του Ανθρώπινου δυναμικού.

 



δημοσιευθηκε στις by OP_webteam υπο ΑΡΘΡΑ - ΓΝΩΜΕΣ